Monday, December 24, 2012

musim orang kahwin



Assalamualaikum..

Sekarang, bila buka facebook,blog dan seangkatan dengannya pasti akan ada cerita,update dan perbincangan mengenai kahwin,nikah, bersanding itu belum masuk bab siapa pasangan pengantin lagi lepas itu mulalah berangan sorang-sorang dan yang paling penting senyum kalau boleh nak sampai ke telinga. Sekali tengok macam …… huhu..

Tak kesahlah macam mana pun sebab sekarang inikan musim orang ramai berkahwin bina masjidlah katakan benda baik apa salahnya kita sebar-sebarkan,ye dak?

Saya pun tak nak ketinggalan jugalah nak bercerita tentang nikah kahwin sempena orang ramai masih dalam mood baik kita ambil peluang nanti bila sudah hilang mood orang sudah muak pula.

Semua orang sedia maklum hadith nabi berkenaan panduan memilih calon suami/isteri yang berbunyi 

“Dikahwini wanita itu (untuk dijadikan isteri) kerana empat perkara iaitu harta kekayaannya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya.  Makautamakanlah (dalam pemilihanmu itu) wanita yang kuat  beragama, nescaya sejahtera hidupmu” (Riwayat Bukhari dan Muslim).



Semua orang kalau boleh mahukan pasangan yang terbaik malah keluarga yang bahagia yang di harap dapat berkekalan sampailah kehujung hayat. Selain merujuk hadith di atas anda juga boleh ambil sedikit petua yang saya dapat dari kitab ihya

Yang ini untuk lelaki. Anda perlu lebih dari perempuan dalam 4 perkara

1-      Usia
2-      Tubuh
3-      Harta
4-      Kebangsawanan

*Jika tidak anda akan dipandang hina oleh perempuan

Untuk perempuan, anda perlu lebih dari lelaki dalam 4 perkara

1-      Paras rupa
2-      Adab.
3-      Taqwa.
4-      Tabiat.




Sekian..= )


No comments:

Post a Comment