Saturday, December 22, 2012

Review video


Assalamualaikum..

Hari ini ramai yang ambil cuti tahun hari ini dan kebanyakannya pula ambil sampailah hari selasa. Tadi dalam pejabat hanya ada lapan (8) orang sahaja dari hampir 20 pekerja. Tersangatlah bosan..nasib baik tinggal sebulan sahja lagi.hee.

Oleh itu,bagi mengisi masa lapang saya pun layan youtube.

Saya selalu juga melayan youtube ini di pejabat, lagi-lagi suasana pejabat yang macam perpustakaan,senyap je..huhu..jadi, kali ini saya nak kongsi apa yang selalu saya dengar dan layan di youtube.antaranya ialah
  

1-                    FATTABIOUNI

Video ini dalam bahasa arab tapi ada disediakan ’subtitle’. Apa yang dibancangkan dalam video ini tentang sunnah-sunnah yang boleh kita lakukan seharian. Banyak isu diketengahkan adab masjid,berada di pasar, menaiki kenderaan,pergaulan sampailah mandi wajib.

’trademark’ program ini ialah surah al-imran ayat 31

Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Panjang video sekitar 6-7 minit sahaja.

  
2-                    Bicara Muamalat-Ust Zaharuddin Abdul Rahman

Banyak pencerahan yang saya dapat dari kuliah ust ini di IKIM.Fm. kuliah pasal muamalat kita seharian antaranya tentang riba,pengunaan emas dan duit kertas, hutang piutang dan hal ehwal tentang muamalah zaman sekarang ini. Penjelasan ustaz ini pun jelas dan mudah faham. Setiap kuliah ustaz ini sekitar 45minit sahaja tapi percayalah anda akan rasa macam tak cukup masa yang diberi oleh IKIM untuk slot itu.in shaa Allah.

Untuk pengetahuan semua, ustaz ini juga mahir dalam bab solat dan ada buat buku Formula Solat Sempurna.



 Membincangkan tentang cara solat bagi mazhab syafie. rata-rata orang muslim di malaysia mengaku bahawa dia berpegang pada mazhab syafie..

ok,mari kita 'test' sejauh mana pengetahuan anda tentang mazhab syafie ini..

kita ambil bab solat ye..mudah2 je..

ketika tahayat..kita akan ankat jari telunjuk kita..waktu bila anda angkat jari telunjuk tersebut?

a) ketika anda sebut asyhadu
b)ketika anda sebut La
c)ketika anda sebut Illah
d)ketika anda sebut allahu..

jawapannya dalam video ini minit ke 33..


 3-                    Motivasi pagi bersama Ustaz Ebit Lew.

Kalau pagi-pagi anda selalu dengar apa? Sebelum buat sebarang kerja di pejabat dengarlah sekejap motivasi pagi ini penyampaian dari ustaz ini santai,ringkas dan ringan. Bab-bab yang di bincangkan pun buat kita termotivasi. 10 minit sahaja kalau dengar lagu pun baru main 2-3 lagu,tak kemana pun lagu yang kita nak dengar. Sangat menarik kata-kata keluar dari ustaz ini lembut dan berhikmah. Saya yakin anda mungkin tak terasa pun masa berlalu dan terus nak dengar lagi dan lagi.

Sebenarnya banyak lagi slot,ceramah,kuliah dan tazkirah yang hebat dan menarik yang boleh kita dapat di youtube kita tinggal nak tulis dan cari sahaja pasti benyak carian yang akan tersenarai tinggal pilih sahaja.

Jom dengar! = D

Sekian.. = )

No comments:

Post a Comment