Friday, July 27, 2012

7 Ramadhan


Assalamualaikum..

Ketika di masjid mata saya tertumpu kepada seorang insan yang sangat saya kenal sayu tengok melihatnya sudah susut badannya uzur agaknya itulah Tuk Mat yang ada menghantar cucunya mengngaji dengan mak di rumah. Dari tubuhnya yang berisi turun mendadak menjadi begitu kurus dan mukanya telah pun cengkung.

Teringat pada Nyai yang sudah meninggalkan kami setahun lepas. Hari inilah genap setahun Nyai meninggalkan kami pada 2.30pagi bersamaan 7 Ramadhan 1432. Alhamdulillah, Abah kata saya beruntung kerana dalam ramai-ramai cucu Nyai sayalah satu-satunya yang di berpeluang dan berkesempatan melihat sendiri detik sakaratul maut saat malaikat maut Izrail mencabut nyawa Nyai.

Sepanjang hayat Nyai dia tak pernah kedekut,pemurah orangnya bila raya dia akan bagi saya duit raya extra kerana tahu saya agak rajin berpuasa. Selain itu ingatan Nyai tersangatlah kuat mengalahkan kami yang lebih muda darinya sampaikan jalan di KL yang penuh sesak pun Nyai boleh ingat.

 Tetapi kuasa Allah, semakin uzur semakin kurang ingatan Nyai hinggakan anak-cucunya pun dia sudah tak mampu nak ingat. Pernah saya ziarah Nyai ketika dalam hayatnya Nyai Tanya pada “kau ni sapa namanya?” “ni zaki Nyai” dan  ada lagi rangkai soalan yang di Tanya yang nyata dia tidak tahu bahawa saya ini adalah cucunya.= (

Moga Allah mencucuri Roh Nyai dan menempatkan Nyai bersama-sama orang yang beriman insya allah. 

Di sini saya juga mohon maaf buat mereka-mereka yang terlibat dengan “tragedy” tahun lepas. Saya mohon maaf sangat-sangat dengan apa yang telah buat ketika itu. Nyata Qudrat dan Iradat Allah telah menentukan segalanya dan tiada siapa mampu menghalangnya walaupun perkara itu tidak kita jangka sekalipun.

Sejak “tragedy” itu,betapa banyaknya  Anugerah yang Allah telah bagi pada saya yang saya langsung tak pandang ianya sebagai satu nikmat yang sangat-sangat berharga dan hanya itulah satu-satunya yang saya ada. Maaf saya tidak sanggup lagi sia-siakan nikmat yang telah Allah telah bagi pada saya dan hanya doa sahaja dapat saya panjatkan supaya keputusan yang saya buat ini adalah keputusan yang tepat walaupun Nampak ia hanya menyebelahi sebelah pihak sahaja.

Saya sedar  walaupun saya memohon maaf sekali pun ianya tidak akan dapat mengubah atau membetulkan keadaan tetapi saya harap sangat dengan ucapan maaf saya ini dapat meredakan hati-hati yang masih tidak menerima apa yang terjadi dengan “tragedy” itu.



ciuman terakhir dari seorang anak untuk mak yang tercinta.


p/s : semoga dapat berpegang janji ya masing-masing..
 
Sekian..= (


2 comments:

  1. mohon di letakkan disini dimana kubur arwah...
    janji untuk ziarah kubur arwah masih tidak tertunai dan menjadi hutang yang asyik singgah di fikiran....

    ReplyDelete
  2. tgk entri ini
    http://zakikhudzari.blogspot.com/2012/07/boleh-ke-ni.html
    kubur berdekatan SMAPR..

    ReplyDelete